CHEONSA : FIRST

                         CHEONSA: FIRST

entri pertama , sebenarnya aku takde idea . Dulu aku suka menulis dan post di blog dengan cita-cita boleh lah lepas ni aku publish buku . But then , aku rasa aku muda lagi sebab baru 12 tahun . Dan 12 tahun tu , aku menulis ala-ala mini novel . Post Yang Aku paling ingat tajuk dia "secalit merah jambu " kut ? About tiga orang kawan masing-masing tak suka warna pink tapi lastly cerita tu tergantung sepi .

         Aku suka dengan entri first sebab segalanya bermula dengan satu . First , sebab tuhan kita satu , Allah yang maha esa . Bagaimana dua , tiga dan seterusnya nak wujud tanpa satu , kan ? Second , aku anak pertama dalam keluarga dan contoh adik-adik . Itulah , nak inspired adik-adik mestilah kita kena jadi yang terbaik dulu , baru adik-adik ikut . Aku adalah first experiences for my parents and they did it , alhamdulillah . May Allah ease everything , Ibu ayah .

        Nothing much yang aku nak share . Tapi aku nak share juga sebab ini first entri . So, here words from Allah that I really love ,

"Do not lose hope , nor be sad " 3:139

Aku suka ayat ni sebab ayat ni sangat motivate diri aku sendiri untuk terus bangun dari kegagalan . Ya, mungkin ramai dalam kalangan kita mungkin kata "oh cliché lah " but it's encourage most people right ? Mengharap pada sesuatu itu pahit kan bila tak dapat ? Tapi , mengharap demi kebaikan dan menunggu kebaikan itu datang memberi aku macam-macam pengalaman . Di dalam peperiksaan , aku tak pernah lulus dalam addmath  selama 2 tahun berturut tapi sekali itu pun markah sipi je lagi nak gagal , and what He give me ? Alhamdulillah , keputusan addmath aku lulus dalam SPM walaupun bukan A . Belajar bersyukur gais .

Satu lagi ,
"If going back One step is your decision. Then moving on one step is mine "

-Han Yi Ahn-

This words from Han Yi Ahn which is karakter yang dimainkan oleh Nam Joo Hyuk dalam school 2015 sangat kena dalam hidup aku . I kpoppers okay . Aku belajar dari kata-kata ni , jangan pandang belakang sesuatu yang dah lalu lagi-lagi sesuatu yang sakitkan diri kita sendiri . Aku kena try hard untuk move on dari sesuatu yang aku tak suka atau give me impact yang sangat besar . Takkan lah selamanya kita kena rely on someone Kan ? Kena didik juga diri berdikari huhuhuhu .

So , what quotes or wisdom or words Yang motivate diri korang ?


Comments

Popular posts from this blog

DIARY OF THE DAY : 28 NOV 2017

CHEONSA : BICARA HATI